2NJOY SPORTS &  DANCE


Samen je kind helpen groeien
 

 

Digiskills

In 2008 startte Tamara Koopmans als leerkracht bij basisschool st. Wulfram in Hoogwoud. In 10 jaar tijd heeft zij zich het onderwijsconcept ‘Ontwikkelingsgericht onderwijs’ eigen kunnen maken en kunnen toepassen in haar functie als leerkracht van groep 1/2, ICT-er, Wetenschap & Techniek coördinator en onderzoeker bij een versnellingsvraag ‘robots in de klas’.

Deze unieke dot aan kennis en ervaring wil zij delen! Daarom is Digiskills.nl opgericht. Behoefte aan training, coaching of beleidsmatige ondersteuning? Neem dan contact met haar op!

Zij kan u als leerkracht of uw school verder helpen met de vraag ‘Hoe pas ik ICT, Robot en/of Wetenschap & Techniek goed in ons onderwijs?’.

Lees hieronder meer of over haar functie als ICT-er, Wetenschap & Techniek coördinator en onderzoeker van de versnellingsvraag.

ICT-er in de school

De grootste uitdaging als ICT-er is niet het faciliteren van de leerkrachten qua hardware en kundig laten worden met de software. Het zit hem vooral in het gezamenlijk implementeren van ICT binnen het onderwijs als leermiddel en het vergroten van de ICT-vaardigheden van de leerlingen. En hoe je dat slim kan verbinden met andere leerdoelen. Dat begint met een goed integraal beleidsplan.

Science Lab

Op de Sint Wulfram is een Science Lab. Een speciaal ingericht lokaal waar kinderen kunnen onderzoeken, ontwerpen en programmeren. Wetenschap en Techniek heeft een belangrijke plaats in het onderwijs. De kinderen onderzoeken tijdens thema’s en ontwerpen materialen voor het thema. De coördinator Wetenschap & Techniek is verantwoordelijk voor het Science Lab en de scholing en begeleiding van docenten.

Video Kleuters in het Science Lab

Video Tobor en het Science Lab (1 min)

Video Tobor en het Science Lab (6 min)

Robots in de klas

Basisschool Sint Wulfram van Stichting SKO West-Friesland wilde via een versnellingsvraag onderzoeken welke betekenisvolle bijdrage een humanoid robot kan spelen bij het aanleren van basisvaardigheden. Het gaat hierbij om onderdelen van het bestaande curriculum voor taal en rekenen, waarbij een robot als leermiddel ingezet wordt.

Tamara was initiatiefnemer van dit onderzoek en heeft een groot deel van het onderzoek uitgevoerd. Dit deed zij in samenwerking met Marco Geenen (stichting SKO West-Friesland) en  Harriët Leget (Kennisnet).

Meer informatie via onderstaande links:

Versnellingsvraag “Hoe en voor welke onderdelen van taal en rekenen kan een robot ingezet worden als leermiddel?”

Artikel Een robot die samenwerkt met de leraar heeft meerwaarde

Artikel Computational thinking aanleren door robot in de klas

Artikel Juf van de maand maart 2017

Videopodcast Kennisnet

Wil je op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen, volg dan de Digiskills facebookpagina. Zeker in haar rol als robot expert gebeurt er veel.